Huolto koetaan toimivana, kertoo M2-Kotien asukaspalautekysely
Huoltotoimenpiteisiin liittyvä palautekysely lähtee asukkaalle, kun asuntoon tehty vikailmoitus on ohjattu eteenpäin. Tulosten perusteella suurin osa vikailmoituksen tehneistä M2-Kotien asukkaista ovat olleet tyytyväisiä huollon toimintaan.
Kyselyllä kartoitetaan huollon sujuvuutta asuakkaan näkökulmasta, ja se sisältää kolme kysymystä, jotka arvioidaan asteikolla 1–5. Tulosten perusteella huollon toimintaan ollaan tyytyväisiä: asiakastyytyväisyyden keskiarvo vastanneiden kesken on 4,21. 74 prosenttia ilmoitetuista huoltotöistä saadaan valmiiksi huollon toimesta.
”Tuloksia tarkastellessa pitää huomioida, että huoltoyhtiö ei saa työtä valmiiksi, mikäli he joutuvat tilaamaan paikalle erikoisosaajan. Tämä näkyy tietysti tuloksissa”, kertoo Y-Säätiön kiinteistöpäällikkö Matti Peltola.
Kysely lähetetään vikailmoituksen tehneille asukkaille kaikissa M2-Kotien kiinteistöissä. Kyselyitä lähetettiin kesä-lokakuun aikana yhteensä 10 720 kappaletta, ja vastausprosentti oli 11,6 prosenttia (1245 vastausta). Yleisimmät aiheet vikailmoituksen lähettämiselle olivat kodin pienet huoltotyöt, kuten kiinteiden valaisimien vaihto, kodinkoneiden uusiminen, vuotavat vesikalusteet sekä lämmitys ja ilmanvaihto.
Kyselyn avulla kehitetään asiakaskokemusta
Asukaspalautekyselyn tuloksilla seurataan huollon onnistumista asukasrajapinnassa. Tulokset raportoidaan huoltoyhtiöille, ja niiden perusteella mietitään kehittäviä toimenpiteitä.
”Tulosten läpikäynti osaltaan kannustaa yhteistyökumppaneitamme asiakaslähtöiseen toimintaan, sillä vertaamme heidän tuloksiansa koko kyselyn keskiarvoon. Kyselyn avulla saamme myös entistä enemmän tietoa asukasrajapinnassa tapahtuvista töistä”, Peltola tarkentaa.
Kyselyä pilotoitiin huhti-toukokuussa Lahden Hakatorneissa, minkä jälkeen se otettiin käyttöön kaikissa M2-Kotien kohteissa 1.6.2024 alkaen.