Oulun ja Rovaniemen alueen vedensäästökampanja lanseerattiin retkellä Haaparantaan

Haaparannan talviset kadut ja kaupat täyttyivät iloisista M2-Kotien asukkaista, kun noin sadan asukkaan joukko Oulusta ja Rovaniemeltä saapui viime viikolla kaupunkiin päiväretkelle. Mukana olleet asukkaat olivat perheitä, pariskuntia ja yksinasuvia. Nuorin matkassa mukana ollut asukas oli alle puolivuotias, matkassa oli mukana myös senioritalomme asukkaita. Tapahtuma oli pitkään toivottu.

Retkelle lähdettiin bussikuljetuksilla Oulusta kahdella bussilla ja Rovaniemeltä yhdellä bussilla, jotka veivät osallistujat Haaparantaan ja takaisin. Päivän aikana ehdittiin nauttia paitsi shoppailusta myös lounaasta Ikeassa, joka tarjosi mukavan tauon ostoskierroksen lomassa. Erityisen suosittu kohde oli Euroopan suurin karkkikauppa, Candy World, josta monet löysivät herkkuja vietäväksi kotiin.

Vedensäästökampanja käynnistyy 1.4.

Matkan aikana lanseerattiin Oulun ja Rovaniemen alueen vedensäästökampanja, joka on järjestyksessään viides alueellinen vesikampanja. Tavoitteena on kiinnittää huomiota omaan vedenkulutukseen ja nimensä mukaisesti muuttaa omaa vedenkulutusta ympäristöystävällisempään suuntaan. Kaikki alueiden talot ovat automaattisesti mukana kampanjassa.

Kuten aiempien vuosien kampanjoissa, myös tänä vuonna voittajatalo tulee saamaan 1000 euroa talon yhteiseen tekemiseen tai hankintaan ja toiseksi tullut talo palkitaan 500 eurolla. Huhtikuun alussa käynnistyvä vedensäästökampanja jatkuu syyskuun loppuun asti. Kampanjan aikana jaetaan tietoa vedenkuluttamisesta mutta myös kerätään asukkailta vedensäästövinkkejä ja etsitään mahdollisia vuotavia vesikalusteita. Ohuestakin vuodosta tulee huomaamatta jo kuukaudessa satoja litroja hukkavettä.

Asukastapahtumat ovat tärkeä osa asukastoimintaamme, jolla tuemme naapuruston yhteisöllisyyttä. Haaparantaan suuntautunut retki tarjosi hyvän tilaisuuden yhdistää hauska asukastapahtuma ja ympäristötietoisuutta rennossa ja iloisessa ilmapiirissä. Oli hienoa huomata, että tapahtuma inspiroi asukkaita keskusteluun myös oman talon asukastoiminnan käynnistämisestä. Tapahtuman suosio antaa hyvän pohjan tulevien vastaavien tapahtumien suunnitteluun.

”Oli hauska idea yhdistää retkipäivän bussimatka alkavaan vedensäästökampanjaan. Bussimatkan aikana järjestimme leikkimielisen vesiaiheisen visailun, joka lisäsi omaanikin tietämystä. Opin, että suurin osa oululaisista juo Oulujoen vettä ja vesiverkosto on lähes 2000 kilometriä pitkä!”, kertoo matkalla mukana ollut asukashallinnon koordinaattorimme Kaisa Nisula.