Kuka auttaa asumisen ongelmissa?
1. Jääkaappi vetelee viimeisiään
Mikäs täällä jääkaapissa tuoksahtaa? Kahvimaito on hapan, vaikka päiväystä on jäljellä. Tilannetta ihmetellessä Taina huomaa, ettei vanha jääkaappi viilennä kunnolla eikä nappien vääntely auta. Laitteen pohjalle on kertynyt vähän vettäkin.
Mihin yhteys?
Ei hätää, M2-Kodit korjauttavat asunnon rikkoutuneet kalusteet, kuten jääkaappipakastimet, lavuaarit tai parvekelasit. Jos kalusteet eivät ole korjattavissa, niiden tilalle hankitaan uudet.
Jääkaapin sisällä on arvokilpi, jossa lukee laitteen merkki ja malli. Niitä kysytään, kun soitat huoltoyhtiöön.
2. Hups, vedenpaisumus!
Nyt täytyy olla maanantai! Liina oli unenpöpperöisenä aloittamassa hampaiden pesua, kun koko hana jää käteen. Vettä suihkuaa kaikkialle, kohta tarvitaan sukelluspukua!
Mitä tehdä?
Toivottavasti Liina on etukäteen tallentanut kännykkäänsä talon huoltoyhtiön numeron. Nyt sitä tarvitaan nopeasti. Mitä akuutimpi tilanne, sitä tärkeämpää on olla yhteydessä suoraan huoltoon, jotta apu pääsee viiveettä paikalle.
Huoltoyhtiön puhelinnumero löytyy talon ilmoitustaululta, mutta talleta se myös kännykkään. Päivystävään numeroon saa hädässä yhteyden 24/7. Esimerkiksi vesivahingon sattuessa ole välittömästi yhteydessä huoltoon, älä jää odottelemaan asiakaspalvelun avautumista.
3. Luistinrata omalla pihalla
Pihatie on peilikirkas ja naapuruston lapsilla riittää riemua: ikioma luistinrata! Helmi ei halua olla ilonpilaaja, mutta häntä huolettaa, että liukas käytävä on turvallisuusriski. Talossa kun asuu vanhuksiakin. Entä jos joku heistä kaatuu? Kenelle pihateiden hiekoitus oikein kuuluu?
Mihin yhteys?
M2-Kotien asiakaspalvelussa tiedetään, kenen kuuluu hoitaa talon hiekoitukset. He myös mielellään haluavat tiedon siitä, jos joku osapuoli laiminlyö heille kuuluvia tehtäviä esimerkiksi hiekoituksen, lumien luonnin tai rappujen siivoamisen suhteen.
Myös omaan huoltoyhtiöön soittaminen on tällaisessa tapauksessa aivan yhtä oikein.
Pursuilevatko roskikset? Ole yhteydessä huoltoyhtiöön.
4. Ikuiset juhlat yläkerrassa
Bileet! Mikäpä sen mukavampaa kuin iloiset juhlat hyvien ystävien kanssa. Paitsi jos bakkanaalit jatkuvat kellon ympäri ja joka ikinen päivä. Noora ja Mikko pitävät itseään suvaitsevaisina, mutta yläkerran jatkuva yöllinen mökä rasittaa hermoja. Joskus huutojen volyymi nousee niin, ettei voi olla varma, onko kyseessä hauskanpito vai vapaapainitreenit.
Mitä voi tehdä?
Häiriötapauksissa tilannetaju on tärkeää. Jos kyseessä on tuttu naapuri ja yksittäiset yöhön asti venyneet juhlat, voi itsekin käydä soittamassa ovikelloa ja pyytää volyyminappia hallintaan. Mutta jos tilanne epäilyttää, ei kannata lähteä yöllä lukemaan järjestyssääntöjä tuntemattomalle naapurille. Oma harkinta siis käyttöön ja aina turvallisuus ensin!
Akuutissa häiriötilanteessa ota yhteyttä yleiseen hätänumeroon 112. Jos kyse on pidempiaikaisesta tai toistuvasta häiriöstä, joka ei kuulu normaaleihin elämisen ääniin, ilmoita asiasta M2-Kodeille. Häiriöilmoituslomake löytyy M2-Kotien nettisivuilta.
5. Taas mun paikalla on joku!
Juha sai kuin saikin pihasta näppärän autopaikan. Joku toinen kuitenkin käyttää röyhkeästi oman käden oikeuttaan ja toistuvasti valtaa paikan kiiltävällä koslallaan. Ärräpäät pärisevät, kun Juha kaartaa työpäivän jälkeen väsyneenä pihaan ja toinen auto jököttää omalla autopaikalla. Ei ihme, että nyppii!
Mihin yhteys?
Tietääköhän toisen auton omistaja, ettei paikka ole hänen? Ensin kannattaa kokeilla perinteistä ystävällistä lappuviestintää – ja paino sanalle ystävällistä. Usein pelkkä lappumuistutus toimii.
Jos lappu ei auta, ei kannata jäädä pihalle itsekseen pärisemään. Kirjaa ylös auton rekisterinumero, merkki ja malli. Sitten puhelu M2-Kotien asiakaspalveluun. He välittävät tiedon oikealle taholle.
Vapaiden autopaikkojen kyselyt, muutokset ja perumiset kuuluvat talon huoltoyhtiölle.
Juttu on julkaistu joulukuun M2-lehdessä, tutustu koko lehteen.
Teksti: Krista Ahola, Kuva: iStock