Mistä apua vuokrarästeihin? Entä naapuririitaan?

Jos olet joutunut vuokrarästien tai muiden asumiseen liittyvien ongelmien eteen, apua on saatavilla. M2-Kotien asumisneuvoja on helposti lähestyttävä tuki, jonka puoleen voit kääntyä matalalla kynnyksellä. Olipa kyse vuokrarästeistä, naapurisovusta tai muista asumiseen liittyvistä pulmista, asumisneuvoja auttaa henkilökohtaisesti ja luottamuksellisesti. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka M2-Kotien asumisneuvonta voi olla ratkaisevassa roolissa asumiseen liittyvien haasteiden selvittämisessä, ja kuinka helppoa on saada tarvittavaa apua oikeaan aikaan.

M2-Kotien asumisneuvojalta apua vuokrarästeihin

“Sain vanhoista vuokrarästeistä tuhannen euron laskun, joka piti maksaa kerralla. Summa oli niin suuri, etten mitenkään pystynyt hoitamaan sitä. Olin paniikissa ja mietin, minne joudumme lasten kanssa”, M2-Kodissa asuva kolmekymppinen Sanna muistelee.

Hän oli juuri eronnut miehestään ja jäänyt yksin lastensa kanssa. Omasta kodista lähteminen tuntui mahdottomalta ajatukselta muutenkin vaikeassa elämäntilanteessa.

Nyt Sannan vuokravelat ovat historiaa. Vuokrarongeästit jaettiin kymmenen kuukauden ajalle ja niiden hoitamisesta tehtiin maksusuunnitelma. Sen mukaisesti Sanna maksoi rästejä noin sata euroa kuussa. Lopulta hän sai maksettua jäljellä olevan velan suunniteltua nopeammin.

M2-Kotien asumisneuvojalta saa apua kaikenlaisissa asumiseen liittyvissä pulmissa henkilökohtaisesti

Sanna sai apua M2-Kotien asumisneuvojalta, eikä joutunut neuvottelemaan vuokrarästien maksamisesta yksin.

M2-Kodeilla on ollut vuodesta 2016 asumisneuvontatiimi, joka auttaa kaikkia M2-Kodeissa asuvia ympäri Suomen. Asumisneuvojat ovat tuki, joka selvittelee vuokralaisten apuna asioita muun muassa vuokravalvonnan, isännöitsijän tai sosiaali- ja terveysviranomaisten kanssa.

Asumisneuvojan saa kiinni sähköpostilla tai puhelimella. Suomen- ja englanninkielistä palvelua saa aina maksutta.

Asumisneuvonnan avulla ennaltaehkäistään asunnottomuutta, lisätään asumisviihtyvyyttä ja puututaan asumisen häiriötilanteisiin.

“Löysin asumisneuvonnan tiedot netistä, kun etsin hädissäni, kuka voisi auttaa minua. Soitin asumisneuvontaan ja kerroin vuokrarästeistäni. Sen jälkeen asumisneuvoja auttoi minua henkilökohtaisesti. Ensin suunnittelimme, miten vuokrarästit saadaan hoidettua, myöhemmin  hän vielä varmisti, että olen pysynyt maksusuunnitelmassa”, Sanna kertoo.

Sannan tapauksessa asumisneuvoja selvitti M2-Kotien vuokravalvonnasta hänen tilanteensa ja sovitti siihen Sannan maksukyvyn.

“Sain inhimillistä ja hyödyllistä apua. Asumisneuvojalle oli helppo puhua kaikesta ihan suoraan. Jos joutuisin uudestaan ongelmiin vuokrarästien kanssa, ottaisin varmasti yhteyttä asumisneuvontaan.”

Tukea eri tilanteissa

M2-Kodeilla ongelmia ei tarvitse jäädä miettimään yksikseen.

Suurin osa asumisneuvojista auttaa vuokrarästeihin liittyvissä tilanteissa. Niiden lisäksi korostuvat erilaiset asumisen häiriöt.

“Asumisneuvojat sovittelevat riitoja naapureiden välillä. Me olemme apuna myös silloin, jos vuokralaista uhkaa vuokrarästit ja häätö tai jos hänellä on vaikeuksia erilaisten tukien ja etuuksien hakemisessa”, asumisneuvontapäällikkö Anu Rantanen sanoo.

Asumisneuvonnalla saadaan myös säästöjä aikaan.

“M2-Kodit haluaa olla inhimillinen vuokranantaja. Kun vuokralaisella ovat asiat kunnossa, syntyy myös kustannussäästöjä M2-Kodeille. Asumisneuvonta maksaa itsensä takaisin nopeasti. Toiminta ei siis nosta vuokrakustannuksia”, Rantanen selventää.

Naapuririita poikki ulkopuolisen avulla

Myös Pete on saanut apua M2-Kotien asumisneuvojalta. Hän ei ottanut itse yhteyttä, vaan asumisneuvoja soitti Petelle.

“Järjestimme puolisoni kanssa tuparit. Naapurit tulivat valittamaan liian kovasta musiikista. Laitoimme musiikin pois päältä ja jatkoimme juhlia hiljaa. Myöhemmin huomasimme naapureiden vieneen vielä ilmoitustaululle lapun, jossa meitä haukuttiin. Lisäksi he valittivat meistä isännöitsijälle, eikä erilaisista valituksista tullut loppua myöhemminkään”, kolmekymppinen Pete kertoo.

Asumisneuvoja soitti Petelle valitusten takia. Hän keskusteli kerran asumisneuvojan kanssa ja asia saatiin sillä kuntoon. Sen jälkeen valituksia ei ole enää tullut.

“Ennen meitä asunnon asukas oli paljon pois kotoa. Ehkä naapurit eivät olleet tottuneet elämän ääniin ja ne olivat sen vuoksi liikaa”, Pete pohtii.

“Minulle jäi tosi hyvä kuva asumisneuvojasta. Asumisneuvonnassa kuunnellaan kaikkia osapuolia, eikä vain yhtä. Se on todella fiksua. Oli kiva, että saimme ongelmat selvitettyä.”

Sannan ja Peten nimet on muutettu.

Ota yhteyttä M2-Kotien asumisneuvontaan täältä.