Näin järjestät väkeä vetävän talotapahtuman

Pannulle mahtuu seitsemän pientä lettua. Carita Bäckman tuuraa kääntövuorossa, Rauno Kaupin vastuulla ovat makkarat.

On helteinen torstai-ilta M2-Kotien pihalla Lahden Hakatorneilla. Kesän ensimmäiset grillijuhlat ovat juuri alkamassa.

”Kun tämä lettupannu viime kesänä hommattiin, sanoin, että kunhan minä en joudu paistamaan. Tässä sitä ollaan”, Carita sanoo ja nauraa.

Illan menu on teipattu kerhohuoneen oveen: Makkaraa, perunasalaattia, vihersalaattia, patonkia. Lettuja, pullaa, kahvia ja mehua. Nälkäisimmät ovat paikalla vartin etuajassa.

Lahden Hakatornit on poikkeuksellisen aktiivinen M2-Kotien kohde. Sen talotoimikunta järjestää talvisin karaokeiltoja ja bingoa, kesäisin grillijuhlia ja yhteisiä veneretkiä. Yhdessä on käyty niin Ikeassa, Korkeasaaressa kuin Särkänniemessäkin. Lisäksi kerhohuoneissa on kuntosali, kutomo, kirjasto ja biljardihuone.

Toimintaa suunnittelee ja järjestää joka toinen kuukausi kokoontuva talotoimikunta, johon kuuluu 8–9 ihmistä.

Carita on mukana yhteisöllisyyden vuoksi.

”Haluan tehdä oman osani, että ihmiset viihtyvät. Monet asukkaat ovat iäkkäitä eikä heillä ole omia mökkejä. He ilahtuvat, että tällaista järjestetään.”

Pauli Teräväinen ja Carita Bäckman paistoivat letut Hakatornien kesän ensimmäisiin grillijuhliin. ”Taloyhtiötapahtumissa ihmiset tulevat tutuiksi, ja se lisää yhteishenkeä”, Pauli Teräväinen sanoo.

Asukastoiminnassa tärkeintä on suunnittelu

Puoli kuudelta vieraskirjassa on jo 70 nimeä.

”Menee päälle sadan”, Liisi Rautto ennustaa.

Hänen tehtävänsä on toivottaa ihmiset tervetulleeksi ja vahtia, että kaikki paikalla käyneet kirjoittavat nimensä vieraskirjaan. Sen avulla seurataan tapahtumien osallistujamääriä.

Yleensä grilli-iltoihin osallistuu 80–150 ihmistä, jouluruokailuun parhaimmillaan yli 200.

”Viimeksi paikalla oli sekä talon nuorin että vanhin asukas, kaksiviikkoinen ja 94-vuotias”, talotoimikunnan puheenjohtaja Pauli Teräväinen sanoo.

Taloyhtiön tapahtumat ovat yleensä maksuttomia. Isompia retkiä järjestettäessä kerätään joskus muutaman euron omavastuu. Onnistunut tapahtuma on Paulin mielestä hyvin valmisteltu ja mahdollisimman monelle sopiva.

”Tärkeintä on suunnitella etukäteen, mitä järjestetään ja ketkä järjestävät. Jos lähdetään retkelle taloyhtiön ulkopuolelle, on selvitettävä, mitä mikäkin maksaa ja pitää sisällään, ettei tule yllätyksiä.”

Hakatornien talotoimikunta tekee toimintasuunnitelman jokaisen vuoden aluksi. Hankalinta tapahtumien järjestämisessä on peruutuksiin varautuminen.

”Esimerkiksi teatteria toivotaan aina, mutta liput täytyy varata etukäteen, ja ne ovat aika kalliita. Kerran kävi niin, että vaikka kesäteatteria toivottiin, lähtijöitä ei ollutkaan. Sain nippanappa peruttua liput.”

Kaipaatko vinkkejä toimivaan asukastoimintaan?

Valmiit makkarat katoavat saman tien jonottajille. ”Näin isolle porukalle olisi vaikea grillata jotain muuta kuin makkaraa”, grillivastaava Rauno Kauppi sanoo.

Naapureihin tutustuminen vähentää kinoja

Terttu Koivisto ja Anne Virtanen pitävät lepotaukoa keittiössä. He ovat aloittaneet leipomisen jo puoliltapäivin. Pullia syntyi 160 kappaletta, lettutaikinaa 6–7 litraa.

”Viime kesänä opimme, että viisi litraa ei riitä”, Anne sanoo.

”Niin moni tulee tänne töiden jälkeen syömään, ja se on ihan oikein”, Terttu lisää.

He ja Liisi vastaavat grillijuhlien ruuanlaitosta. Tarjottavien määrä arvioidaan edellisvuosien kokemuksella, eikä ilmoittautumista vaadita. Jos makkaroita jää yli, ne pakastetaan seuraavaa kertaa varten. Tärkeintä on, ettei mikään lopu kesken.

Pauli on asunut Hakatorneissa vuodesta 1983 ja ollut mukana asukastoiminnassakin lähes parikymmentä vuotta.

”Tykkään olla ihmisten kanssa. Se antaa itsellekin, kun pystyy tekemään jotain muiden hyväksi.”

Monet asukkaista ovat hakatornilaisia jo toisessa tai kolmannessa polvessa. Pauli uskoo, että tapahtumat lisäävät yhteishenkeä.

”Kun ihmiset tuntevat toisensa, on vähemmän kränää ja asioista pystytään keskustelemaan. Ja kun ihmiset viihtyvät asunnoissaan, muuttoliikennettä on vähemmän.”

Paras palaute on kävijöiden kiitos.

”Kun joku sanoo tapahtumassa, että kiitos, että jaksatte tehdä tällaista. Sen voimalla kestää toisenlaisenkin palautteen”, Pauli Teräväinen sanoo.

Pauli Teräväinen on huomannut, että asukkaat kaipaavat vaihtelua. ”Pitää järjestää ohjelmaa, jota ihmiset toivovat, eikä aina samaa. Esimerkiksi karaoken suosio on alkanut ajan mittaan hiipua.”