Kyösti-robotti auttaa rutiinitöissä

Robotiikka vapauttaa asiakaspalvelijoidemme aikaa asiakaskohtaamisiin.


Vuodenvaihteesta lähtien robotti nimeltä Kyösti on ollut osa M2-Kotien asiakaspalvelijoiden tiimiä. Kyösti käsittelee 80 prosenttia kaikista asukkaiden tekemistä autopaikkamuutoksista.

”Tämä helpottaa asiakaspalvelijoidemme työtä, sillä heidän hoidettavakseen jää ainoastaan poikkeustapaukset. Asiakaspalvelijat voivat keskittyä manuaalisten päivitysten teon sijaan asiakaskohtaamisiin”, Y-Säätiö-konsernin asiakkuusjohtaja Eeva Tammisalo sanoo.

Kyösti-robotti on käytännössä ohjelma, joka on opetettu tekemään autopaikkojen hallintaan liittyvät rutiinitehtävät tietyn kaavan mukaan. Taustalla toimiva robotti ei näy asukkaalle mitenkään.

Tulevaisuudessa Kyösti saattaa vastata muun muassa saunavuorojen vaihdoksista tai irtisanomisilmoitusten vastaanottamisesta. ”Ihmistyötä Kyösti ei kuitenkaan koskaan täysin korvaa, sillä se pystyy vain rutiinihommiin”, Y-Säätiö-konsernin tietohallintopäällikkö Ilkka Teittinen kuvaa.

Robotiikka mahdollistaa paremman palvelun

Asiakaspalvelun apuna toimivat robotit ovat hiljalleen yleistyneet muillakin toimijoilla kuin M2-Kodeilla.

Robotiikka mahdollistaa asiakkaille sellaisia palveluja, joita ei ole aiemmin voitu helposti toteuttaa. Tänä keväänä M2-Kodit ottaa käyttöön uutena palveluna tekstiviestimuistutukset asukkaalle kertyneistä veloista. Robotti tulee lähettämään tekstiviestin ennen kuin ensimmäinen maksukehotus postitetaan.

”Tällä pyritään varhaisessa vaiheessa katkaisemaan asukkaan vuokravelan kertyminen. Näin torjutaan taloudellisten ongelmien kasautumista. Tämä yksinkertainen, säännöllisesti toistuva tehtävä on robotille omiaan”, Eeva Tammisalo sanoo.

Robotilla on mahdollista teettää useita rutiinitehtäviä ja se työskentelee väsymättä myös perinteisten työpäivien ulkopuolella, mikä nopeuttaa päivittäistä asiakaspalvelua.