Kuka korjaa tai auttaa? Osa 2: pienet korjaukset

Hups, rikki meni! Joskus tulee kolhuja, mutta M2-Kotien huolto auttaa ja korjaa.


1. Jääkaapissa ei edes valoa

Jos jääkaappi ei viilennä tai hella lämmitä, tsekkaa ensimmäiseksi sulaketaulu. Ovatko kaikki sulakkeet ja pääkytkin päällä? Onhan töpseli seinässä? Ovatko kaikki virtakytkimet päällä ja nappulat oikeissa asennoissa? Jos mikään näistä toimista ei auta, ota yhteys huoltoyhtiöön.

Jääkaapin lampun vaihto kuuluu asukkaan tehtäviin, kun taas uunin lampusta tehdään ilmoitus huoltoyhtiölle. Lisätietoja M2-Kotien vastuunjakotaulukosta.

Huoltoyhtiö on oikea taho myös silloin, jos kaapin ovi repsottaa tai parvekkeen lasituksessa on vikaa.

2. Vahinkoja pöntössä ja ulkopuolella

Liruttaako wc-pönttö itsekseen? Ole yhteydessä huoltoyhtiöön. Ennen soittoa tarkista, vuotavatko vedet pöntön sisällä vai valuuko vettä lattialle? Onko tilassa lattiakaivo? Nämä ratkaisevat asian kiireellisyyden.

Jos vettä tulvii paljon tai sitä valuu tilaan, jossa ei ole lattiakaivoa tai vesieristeitä, reagoi aina nopeasti. Kiiretilanteissa voit soittaa huollon päivystysnumeroon vaikka keskellä yötä.

Muista, että astianpesukonetta ei saa koskaan asentaa itse. Asennuksen tekee valtuutettu putkimies. Astianpesukoneen alla pitää olla vuotosuoja.

3. Vetävä lattiakaivo pitää kodin raikkaana

Porisee, porisee, vaan ei vedä – mikä se on? Toivottavasti ei ainakaan kotisi puhdistamaton lattiakaivo tai hajulukko!

M2-Kotien vastuunjakotaulukon mukaan lattiakaivojen, pesualtaiden ja hajulukkojen puhdistus kuuluu asukkaalle. Katso alla olevat ohjevideot lattiakaivon ja lavuaarin hajulukon pesemiseen. Lisätietoa vuokralaisen velvollisuuksista löydät täältä.

Jos et uskalla itse purkaa lavuaarin hajulukkoa, pyydä apua huoltoyhtiöstä.

Tukkeutuneen viemärin voit avata esimerkiksi Kodin putkimiehellä tai karhupumpulla. Jos nämä eivät auta, ole yhteydessä huoltoyhtiöön.

Joskus vanhoissa taloissa vika voi olla koko putkistossa. Tällöin tarvitaan isompia korjaustoimia, ja on tärkeää, että huoltoyhtiö saa tiedon ongelmista.

4. Maalari maalasi taloa

Kaipaavatko kotisi seinät uutta maalipintaa tai piristävää tehosteseinää? M2-Kotien asukkaana voit saada maaliedun, joka pitää sisällään maalit ja välineet omatoimista maalausta varten.

Kun suunnittelet seinien maalaamista, ole ensin yhteydessä M2-Kotien asiakaspalveluun. He tilaavat maalit, ja sen jälkeen voit noutaa ne henkilöllisyystodistusta vastaan lähimmästä K-Raudasta tai Rautiasta. Lisätiedot löydät Asukkaan oppaasta.

M2-Kotien asunnoille on valittu valmiiksi perussävyt: valkoinen ja neljä tehosteseinän väriä. Värikartan löydät täältä. Huomaa, että värit eivät välttämättä toistu näytöllä oikeanlaisina. Varmista siis sävyt maalikaupan värimalleista.

5. Lattiat kuntoon

Useissa M2-Kotien asunnoissa lattiamateriaali on muovimatto. Jos kotisi muovimatto repsottaa, voit kysyä lattian korjaamista M2-Kotien asiakaspalvelun kautta. Pääsääntöisesti lattiat uusitaan tarvittaessa ennen uuden asukkaan sisään muuttamista.

Lattian kunnostus päätetään tapauskohtaisesti tarveharkinnan mukaan. Asumisen aikana lattioita ei uusita. Joissain tapauksissa lattiamateriaaliksi on remontin yhteydessä voitu vaihtaa laminaatti. Myös koko kiinteistön käsittävissä Koti kuntoon -remonteissa kaikki pinnat uusitaan, myös lattiat.

Jos kylpyhuoneen muovimatto on rikki, ole yhteydessä huoltoyhtiöön. Kylpyhuoneen lattiat korjataan pikaisesti, jotta vesivahinkoja ei pääse syntymään.

Juttuun on haastateltu M2-Kotien asiakaspalvelusta Tuija Lehtoa.

VINKKI! Tallenna huoltoyhtiön puhelinnumero kännykkääsi, jotta hätätilanteessa saat yhteyden nopeasti! Numeron löydät oman talosi ilmoitustaululta.

Lue myös: Kuka korjaa ja auttaa? Osa 1: avaimet

Teksti: Krista Ahola

Kuva: M2-Kodit

Avainsanat: , , ,