Pyörän keväthuolto – tarkista nämä ennen kuin hyppäät satulaan

m2_pyoran_kevathuolto

Onko pyöräsi kevyttä rassausta vaille valmis vai kaipaako se syvällisempää huoltoa? Kokosimme pikakatsastuslistan, jonka avulla saat pyörästäsi turvallisen menopelin maantielle.

Teksti: Aurora Airaskorpi

  1. Tutkaile ja helistä. Ennen kuin lähdet kellariin työkalupakin kanssa, käy pyörä ensin läpi huolellisesti ja katso, mitä on tarpeen tehdä. Katso pyörää eri suunnista, onko jokin vääntynyt tai vinossa, roikkuvatko vaijerit tai puuttuuko heijastimia. Kun helistät pyörää tangosta, huomaat, kuuluuko ääntä. Jos jokin helisee, se on luultavasti löysällä tai irti ja vaatii korjaamista.
  2. Puhdista pyörä. Pyörän huoltaminen on helpompaa ja miellyttävämpää, kun pyörä on puhdas. Puhtaanapito myös lisää osien kestävyyttä. Vesiletkun tai painepesurin sijaan pyörän puhdistamiseen riittää kostea rätti. Pyyhkimällä varmistat, että pyörän osien sisään ei päädy vettä eikä vedenpaine irrota osia paikoiltaan. Puhdistusaineena voit tarpeen mukaan käyttää tiskiainetta.
  3. Tarkista jarrupalat. Vanhat ja kuluneet jarrupalat kovettuvat ja voivat olla arvaamattomia sateella. Jos palat ovat edes puoliksi kuluneet, on parempi vaihtaa kuin sinnitellä.
  4. Tarkista renkaiden kunto. Jos pyöräsi rullaa yhä kymmenen vuotta vanhoilla renkailla, vaihto on paikallaan. Muuten voit tehdä arvion kunnon mukaan. Kuluma ja käytön määrä määrittävät, kuinka usein renkaita pitää vaihtaa. Rosoinen, kevyesti halkeillut pinta on kumille luonnollista kulumaa eikä välttämättä tarkoita, että renkaissa on mitään vikaa. Mutta jos renkaat ovat kuivaa korppua, laita ne vaihtoon.
  5. Hanki uudet osat. Kun olet paikantanut pyörän varaosatarpeet, hae pyöräliikkeestä tai hyvinvarustellusta marketista pyörällesi sopivat varaosat. Pyörän merkki ja malli usein riittävät kertomaan ammattilaiselle, mitkä osat ovat pyörääsi sopivia. Jos et osaa vaihtaa osia itse, jätä pyörä ammattilaisen hoiviin. Pyörän keväthuolto maksaa paikasta, pyörän tyypistä ja huollon sisällöstä riippuen noin 70 euroa tai enemmän.
  6. Huolla ketjut. Ennen öljyämistä puhdista ketjuista lika ja töhnä esimerkiksi vanhalla hammasharjalla ja vedellä. Puhdista myös keskiöratas tai -ratakset sekä takarataspakka ja niiden välit. Ketjujen rasvaamiseen sopii parhaiten niille varta vasten tehty polkupyörän ketjuöljy, jota saa isoista marketeista ja pienistä pyöräliikkeistä. Ruokaöljyjä, crc:tä tai silikonia sisältäviä öljyjä ei suositella, koska ne jättävät pinnan tahmaiseksi ja keräävät likaa. Öljyä ketjut joko irrottamalla ne ja upottamalla öljyyn tai hieromalla öljyä niihin kauttaaltaan vanhan rievun avulla.
  7. Kiristä tai vaihda ketjut. Ketjujen oikeaoppinen kireys on jossain viulunkielen ja löysän kuminauhan välissä – napakka mutta rento. Jos ketjut ovat kovin löysät ja kuluneet, ne voi myös olla hyvä vaihtaa. Katso esimerkiksi täältä yksityiskohtaiset ohjeet polkupyörän ketjujen vaihtamiseen ja kiristykseen.
  8. Rasvaa käsijarrut. Jos käsijarruista kuuluu kitinää, voit rasvata kahvaosan liikkuvat osat polkupyörävaseliinilla.
    Katso, että pinnat ovat ojossa. Renkaiden pinnat eivät ole koriste vaan merkittävä osa pyörän pystyssä pysymistä. Jos pinnoja puuttuu tai ne ovat löysällä, renkaiden vanteet alkavat vääntyä. Kieroutta ei aina huomaa silmällä katsomalla vaan ainoastaan pinnat tarkistamalla. Käännä pyörä ylösalaisin ja ota kaksi pinnaa sormien väliin ja paina toisiaan vasten. Jos pinnoissa on joustoa, ne vaativat kiristämistä.
  9. Pumppaa renkaat ja koeaja satula. Renkaan sisäpinnalle on usein kirjattu rengastyypille sopiva ilmanpaine. Sopivan paineen voi myös tunnustella sormin. Renkaiden tulisi olla napakat mutta joustaa hieman ajossa. Kun renkaat ovat täynnä, testaa ajo ja suorista satula tarpeen mukaan.

Vinkit antoi polkupyörämekaanikko Kari Laitinen.